Цитирам заглавието на този документален филм като начало на размислите относно ролята на автомобилният транспорт за Глобалното затопляне. Доколкото съм запознат автомобилите са сред основните виновници за този процес. Естествено е тогава с нарастване на заплахата за човечеството да нараства и търсенето на нови технологии, които да помогнат в борбата с Глобалното затопляне.
Една технология, която беше като че ли отречена в началото на деветдесетте е електромобила. По това време той беше твърде тромав и бавен, а поради големината и теглото на акумулаторите изминаваше едва няколко километра с едно зареждане. За сметка на това времето за пълно презареждане беше почти денонощие. Оттогава изминаха две десетилетия, през които технологиите промениха нещата драстично. Сега вече е напълно реалистично да се произведе електромобил, изминаващ 200 и повече километра с едно зареждане, като при това е възможно да бъде презареден буквално за минути. Тайната се нарича литиево-йонни батерии. Да, същите тези които ползваме в лаптопите.
В момента идеите за производство на електромобили са хит в автомобилната индустрия. В Щатите спортният електромобил Tesla roadster с цена около 100 000 USD е продаден за година напред. Норвежката компания Think Norway с неиният градски електромобил TH!NK беше звезда на тазгодишното автомобилно шоу в Детройт. Освен нови компании старите автомобилопроизводители също работят усилено в тази посока. Големите имена като Дженеръл мотърс с марките си Opel Flextreme и Chevrolet Volt са на прага на промишленото производство. Японските им конкуренти от Тойота пък отдавна са едни от пионерите в смесените бензиново-електрически двигатели, познати като хибридни, а от следващата година се каня да пуснат plug-in hybrid, т.е. хибриден двигател, който е способен да работи и само като електрически (в града например). Mitsubisi са почти готови с i-MiEV. Други големи японски производители - Subaru извадиха от торбата с фокусите R1 - малък градски електромобил, способен да измине около 100 км. с едно зареждане, като се презарежда за 15 мин. А компанията Smith Electric Vehicles продава даже електрически транспортни камиони!
Естествено в момента електромобилите са скъпи и потребителите нямат стимул да ги купуват. Какво би могло да се направи в тази посока? В Лондон например, електромобилите са освободени от такса за влизане в центъра на града, както и от такса за паркиране, поради което са на прага да се превърнат в хит, като според Ройтерс близо три четвърти от британските автомобилисти биха обмислили да карат електромобил, стига в страната да се развие инфраструктура, която позволява зареждането с енергия. Преференции под формата на освобождаване от данъци също биха могли да бъдат силен стимул. Производителите на електромобили пък твърдят, че цената за изминат километър с електромобил е около 4 стотинки за километър. Това и в момента е доста по-евтино спрямо конвенционалните бензинови и дизелови автомобили, а какво ще бъде съотношението при покачване в бъдеще на цената на изкопаемите горива едва ли някой може да се наеме да прогнозира.
Само бъдещето ще покаже дали електромобилите ще се наложат. Ние хората просто искаме да караме превозни средства, като сме спокойни, че не замърсяваме въздуха и не допринасяме за Глобалното затопляне.
Една технология, която беше като че ли отречена в началото на деветдесетте е електромобила. По това време той беше твърде тромав и бавен, а поради големината и теглото на акумулаторите изминаваше едва няколко километра с едно зареждане. За сметка на това времето за пълно презареждане беше почти денонощие. Оттогава изминаха две десетилетия, през които технологиите промениха нещата драстично. Сега вече е напълно реалистично да се произведе електромобил, изминаващ 200 и повече километра с едно зареждане, като при това е възможно да бъде презареден буквално за минути. Тайната се нарича литиево-йонни батерии. Да, същите тези които ползваме в лаптопите.
В момента идеите за производство на електромобили са хит в автомобилната индустрия. В Щатите спортният електромобил Tesla roadster с цена около 100 000 USD е продаден за година напред. Норвежката компания Think Norway с неиният градски електромобил TH!NK беше звезда на тазгодишното автомобилно шоу в Детройт. Освен нови компании старите автомобилопроизводители също работят усилено в тази посока. Големите имена като Дженеръл мотърс с марките си Opel Flextreme и Chevrolet Volt са на прага на промишленото производство. Японските им конкуренти от Тойота пък отдавна са едни от пионерите в смесените бензиново-електрически двигатели, познати като хибридни, а от следващата година се каня да пуснат plug-in hybrid, т.е. хибриден двигател, който е способен да работи и само като електрически (в града например). Mitsubisi са почти готови с i-MiEV. Други големи японски производители - Subaru извадиха от торбата с фокусите R1 - малък градски електромобил, способен да измине около 100 км. с едно зареждане, като се презарежда за 15 мин. А компанията Smith Electric Vehicles продава даже електрически транспортни камиони!
Естествено в момента електромобилите са скъпи и потребителите нямат стимул да ги купуват. Какво би могло да се направи в тази посока? В Лондон например, електромобилите са освободени от такса за влизане в центъра на града, както и от такса за паркиране, поради което са на прага да се превърнат в хит, като според Ройтерс близо три четвърти от британските автомобилисти биха обмислили да карат електромобил, стига в страната да се развие инфраструктура, която позволява зареждането с енергия. Преференции под формата на освобождаване от данъци също биха могли да бъдат силен стимул. Производителите на електромобили пък твърдят, че цената за изминат километър с електромобил е около 4 стотинки за километър. Това и в момента е доста по-евтино спрямо конвенционалните бензинови и дизелови автомобили, а какво ще бъде съотношението при покачване в бъдеще на цената на изкопаемите горива едва ли някой може да се наеме да прогнозира.
Само бъдещето ще покаже дали електромобилите ще се наложат. Ние хората просто искаме да караме превозни средства, като сме спокойни, че не замърсяваме въздуха и не допринасяме за Глобалното затопляне.
1 коментар:
Opredeleno interesna informaciq:)
Pozdravi!:)
Anrita
Публикуване на коментар